Voeding in de zwangerschap

Alles wat jij eet, krijgt je baby ook binnen. Je hoeft niet extra veel te eten. Gewoon gezond en gevarieerd eten is prima.

Op de site van het voedingscentrum staat een overzichtelijke lijst wat je beter niet of liever minder moet eten!

Goede voeding is tijdens de zwangerschap nog belangrijker dan anders. De baby is ervan afhankelijk. Van de meeste vitamines en mineralen hebben aanstaande moeders en hun baby’s een beetje extra nodig. Dat betekent niet dat je tijdens de zwangerschap veel meer moet eten, maar vooral dat de kwaliteit van het eten goed moet zijn.
De belangrijkste richtlijn voor je voeding is eenvoudig: eet zo gezond en gevarieerd mogelijk. Neem liever een paar kleine maaltijden verdeeld over de dag dan een grote hoeveelheid voedsel in één keer. ‘Eten voor twee’ is beslist niet nodig.

Voedingsadviezen

  • Eet één of twee keer per week vis, bijvoorbeeld in plaats van vlees of op je brood. Kies voor vette vis, dus makreel, zalm of haring. De vetzuren in vis zijn goed voor de ontwikkeling van je baby. Eet niet meer dan twee keer per week vette vis. Eet geen rauwe vis of schaal- en schelpdieren, geen roofvissen en geen paling uit Nederlandse rivieren.
  • Slik voor en tijdens je zwangerschap elke dag een tablet van 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur. Doe dit totdat je tien weken zwanger bent. Dan is de kans kleiner dat je een kindje krijgt met een open ruggetje of open schedel. Foliumzuur koop je zonder recept bij de drogist of apotheek. Meer informatie vind je ook op de website Strakszwangerworden.nl.
  • Slik elke dag 10 microgram vitamine D zo houd je je botten en die van je kind gezond. Vitamine D koop je bij de drogist.
  • Neem geen vitamine AD-preparaten. Je krijgt genoeg vitamine A binnen als je gezond eet. Te veel vitamine A is niet goed voor je baby.
  • Ga niet lijnen als je zwanger bent. Jij en je baby krijgen dan te weinig voedingsstoffen binnen. Let niet te veel op de weegschaal, want dan kun je minder genieten van je zwangerschap. Probeer wel gezond te eten en snoep niet te veel. Val je de eerste drie maanden een paar kilo af door de misselijkheid? Dat is niet erg.

 

Tips om niet te zwaar te worden

Om niet te zwaar te worden, heb je misschien iets aan de volgende tips:

  • Neem altijd volkorenproducten. Dan zit je sneller vol.
  • Neem als tussendoortjes groente en fruit. Kies bijvoorbeeld voor wortels, mandarijnen, appels, radijsjes of stukjes komkommer.
  • Haal niet te veel lekkere dingen in huis.
  • Doe geen boodschappen als je honger hebt.

 

Handige apps

    • GroeiApp – Met de app van de GroeiGids kun je als (aanstaande) ouder de groei en ontwikkeling van je kind(eren) bijhouden.
    • iGrow – Met de app van TNO kun je eenvoudig zien hoe je kind (van 0-10 jaar) groeit, hoe lang je kind wordt en of het een gezond gewicht heeft.
    • GezondGroeien – Met de app van het Voedingscentrum kun je de groei en ontwikkeling van je kind in je buik en de eerste jaren daarna volgen.

 

Zwangerschap en alcohol

Het gebruik van alcohol tijdens je zwangerschap is schadelijk voor je baby. Heb je moeite om met deze gewoonte te stoppen, bespreek dit dat direct met je verloskundige. Ook is er een speciale site waar je informatie en een gratis cursus kunt volgen.
Negen Maanden Niet is een gratis online cursus voor zwangere vrouwen die alcohol gebruiken, ontwikkeld door het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) en de Universiteit Maastricht.
Door Negen Maanden Niet leer je meer over de gevolgen van alcoholgebruik tijdens de zwangerschap. Ook krijg je advies als je zelfstandig jouw alcoholgebruik wil minderen of stoppen.
Je kan meedoen aan Negen Maanden Niet door een account aan te maken.
Meer informatie vind je op www.alcoholenzwangerschap.nl.

Vragen over onze kraamzorg? 0488 482 151 Direct aanmelden voor kraamzorg