Voeding tijdens de borstvoeding

Er zijn geen harde regels over wat je wel of niet mag eten als je borstvoeding geeft. Wel zijn er richtlijnen waar je je aan kunt houden om jezelf en je baby’s voeding zo gezond mogelijk te maken.

Wat kan je het beste wel doen:

  • Genoeg drinken. Door borstvoeding te geven verlies je veel vocht. Drink daarom minstens twee liter per dag. Het gaat dan niet alleen om water. Thee, frisdrank en sap is natuurlijk ook vocht. Tip: Drink na elke voeding een glas water. Zo vul je meteen je vochtgehalte weer aan.
  • Vitamines slikken. Het is belangrijk voor jou en je baby om genoeg vitamine D binnen te krijgen als je borstvoeding geeft. Slik daarom zelf dagelijks 10 microgram.
  • Extra calorieën eten. Je lichaam moet hard werken om melk te produceren. Daarom adviseert het Voedingscentrum om, zolang je borstvoeding geeft, elke dag ongeveer 500 kcal extra te eten.
  • Gezond en gevarieerd eten. Het klinkt logisch, maar gezond en gevarieerd eten is heel belangrijk. De smaak van je moedermelk verandert door wat je eet. Je baby went daardoor aan smaken, dus waarom zou je niet meteen beginnen met gezonde keuzes voor je kindje te maken?

 

Wat kan je het beste niet doen:

  • Cafeïne. Teveel cafeïne kan je baby onrustig maken en wakker houden. Drink daarom niet meer dan vijf kopjes koffie per dag. Let ook op met cola en thee en minder zodra je merkt dat je baby er last van heeft.
  • Alcohol. Het is niet verstandig om alcohol te drinken, want de schadelijke stoffen komen via je voeding bij je baby terecht. Kun je de verleiding niet weerstaan? Houd het dan bij maximaal twee glazen per week. Als je na een drankje drie uur wacht met de volgende voeding, dan is de meeste alcohol uit je bloed.
  • Roken. De schadelijke stoffen uit tabak, zoals nicotine komen via de borstvoeding bij je baby terecht. Daarnaast produceer je minder melk als je rookt en hebben kinderen van rokende moeders vaker huilbuien en darmkrampen.
  • Vette vis zoals haring, makreel of zalm bevatten veel goede stoffen. Er zitten echter ook geringe hoeveelheden minder goede stoffen in deze vissoorten. Daarom wordt aanbevolen om minstens 1 keer doch maximaal 2 keer per week 1 van deze vissoorten te eten. Eet liever geen roofvis zoals tonijn en zwaardvis als je borstvoeding geeft omdat in roofvissen schadelijke dioxines zitten.
  • Diëten. Op een zwaar dieet gaan is geen goed idee. Je lichaam heeft de voedingsstoffen nodig om moedermelk te produceren. Je kunt wel lichte oefeningen doen om strakker te worden. Pluspunt: door borstvoeding te geven, verlies je vaak al wat kilo’s.

Voor meer informatie klik hier.

 

Vragen over onze kraamzorg? 0488 482 151 Direct aanmelden voor kraamzorg